Sensorische themabak

De hele dag komen er prikkels binnen via onze zintuigen. Sommige prikkels merken we meteen; de geur van de zeep terwijl je je handen wast, de temperatuur van het water, de zachtheid van de handdoek. Andere prikkels merk je misschien niet eens meer; het zachte gezoem van de koelkast, de geur van wasverzachter in je kleding, de sokken aan je voeten. Je hersenen bepalen welke prikkels je wel en welke je niet bewust meekrijgt. Dit is voor iedereen weer anders en ook de omstandigheden van je dag hebben hier een grote stem in. Je kunt je voorstellen dat als je honger hebt je de geur van de wafelkraam op de markt eerder opmerkt dan als je net een goede lunch hebt gehad. Ben je in een vrolijke bui dan is dat beetje motregen minder erg dan als je al wat chagrijnig bent en haast hebt. 

Bij sommige mensen komen er meer prikkels door dan fijn is (overprikkeld). Ze worden er door overweldigd en hebben behoefte aan minder prikkels, meer ruimte en meer rust. Ze proberen hun omgeving te controleren. Dit uit zich vaak in druk gedrag, huilen of mopperen.

Bij andere mensen houden de hersenen meer prikkels tegen dan er nodig is om je goed te voelen (onderprikkeld). Zij hebben wel behoefte aan die prikkels en gaan er (vaak onbewust) naar op zoek. Friemelen aan je trui, trekken aan je nagels, wiebelen met je voet, maar ook niet stil kunnen zitten en snel afgeleid zijn. Alles om je hersenen, maar wakker te houden om de informatie die om je heen gebeurt, maar niet te missen. 

Veel kinderen vinden het fijn om enige mate (of juist veel) van autonomie te hebben. Ze willen controle hebben over hun spel, zelf bepalen wat ze spelen, zelf weten welk materiaal je vastpakt en het liefst met een thema waar ze dol op zijn. Hetzelfde materiaal kan voor het ene kind zorgen voor extra prikkels terwijl het andere kind er juist minder prikkels van krijgt. 

Daarom zijn onze pakketten om sensorische themabakken te maken zo ideaal. Ze bestaan uit verschillende materialen, vormen, kleuren en texturen. En dat allemaal rondom een thema. Het gevoel (prikkels) van al deze leuke spulletjes doen een aantal dingen:

  • ze prikkelen waar nodig
  • ze ontprikkelen waar nodig
  • ze stimuleren je fantasie
  • ze kalmeren je lichaam en brein
  • ze geven een bepaalde mate van autonomie

De bak is groot genoeg om met meerdere kinderen tegelijk te gebruiken. Je hebt alle ruimte om je eigen avonturen te bedenken en beleven.

Studio Vloos stelt de bakken samen en verkoopt deze via de webshop Wereld van Vloo.

Op school, de kinderopvang en in de praktijkruimte zijn ze een waardevolle aanvulling op de thematafel. Ze zijn uitermate geschikt voor kinderen die af en toe wat meer of minder prikkels kunnen gebruiken om de rest van de dag goed op te kunnen letten. De bakken stimuleren tegelijkertijd de fantasie en vormen een leuke basis om gesprekken mee te hebben, lesjes woordenschat of voorbereidend lezen te geven. De maat van de bak past precies op een schooltafeltje. 

Onze inspiratie komt voort uit onze ervaring met het werken met kinderen en deze boeken. 

Literatuur

Thoonsen, M & Lamp C. (2021) Wiebelen en friemelen thuis Uitgeverij Pica

Thoonsen, M & Lamp C. (2020) Wiebelen en friemelen in de klas Uitgeverij Pica

Tomlow, S. (2020) Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong Uitgeverij Christofoor

Bergsma, E. (2019) Hoogsensitieve kinderen – Praktische leidraad voor ouders en professionals Booklight

van Gelder, M. (2016) Hoogbegaafd leven – van 0 tot 100 jaar – inzichten uit de praktijk en wetenschap DeDNKRS